(novější verze jsou výše)
!!! Verze CIS 6.00.00 a vyšší vyžaduje při přechodu z verze nižší než CIS 6.00.00 instalaci nového podpůrného prostředí PBDK2019.MSI. Instalátor i popis nalezenete na našich stránkách pro stažení verzí. !!!
Součástí programu je i nové prostředí. Pokud používáte standardní konfigurace, dojde při prvním spuštění k nakopírování nových souborů do adresáře c:\sybase\Powerbuilder19. V případě, že po instalaci nové verze se některá okna nezobrazí ve správné velikosti, nakopírujte obsah adresáře c:\cis\powerbuilder19 do adresáře c:\sybase\powerbuilder19 (případně na místo, kde máte původní deploymentkit nainstalován). V případě problémů kontaktujte p. Gregora, 603 546 412.
Pro Kamenici nad Lipou byl upraven výpočet návratových cen pro předzásobení z Bidvestu.
Bylo upraveno vytváření souborů pro inventuru a kontrolu cen tak, aby nedocházelo ke zkrácení souboru v případě neočekávaného spuštění jiné plnící dávky pro tu samou prodejnu.
Na sestavě MIS_PZA Prodejnost zboží za období byl opraven součet množství za akci.
Byly upraveny sestavy CE_57 a CE_58.
Do menu Sestavy 3 byly dolněna nová setava CE_76BE. V ní se vypisují delegáti s volebním výborem podle jeho individuálního zadání na matrici člena, nikoliv podle volebního výboru zadaného ve středisku.
V současné době v souvislosti válkou na Ukrajině a častějším zaměstnáváním Ukrajinců někdy potřebujete přihlásit cizince, který nemá přiřazeno rodné číslo a má jen evidenční číslo pojištěnce pro ZP. Do matrice zadáte cizince bez RČ a na záložku Daně vyplníte evidenční číslo. Do přihlášky pro OSSZ se vytvoří věta i bez rodného čísla a pro zdravotní pojišťovnu v tomto případě nelze vytvořit sestavu Hromadné oznámení přes menu Sestavy, ale musíte jít přes Periodika-Měsíc-Zdravotní pojišťovny VZP a ostatní – HO vytvořit pdf. Tímto způsobem se sestava do formuláře bez problémů vytvoří.
Změněn systém zápisu přihlášek (údaje KODESL a VXML). Položky, které vstoupí do XML souboru (mají před tvorbou KODESL=A), se po vytvoření XML souboru změní na KODESL=N, VXML=A. Při další tvorbě přihlášek se ty, co mají VXML=A již nepřepisují a nově se pouze zapíší věty, které od poslední konverze přibyly a samozřejmě mají KODESL=A a VXML=N. Tím zamezíme přepisování již odeslaných položek a opětovnému nastavení KODESL na A, které jste pak museli měnit na N.
Při přechodu do staršího období se kromě vykřičníků nahoře v menu vedle zobrazovaného období objeví světle zelené podkladové okno a na něm velký nápis Nezobrazujete aktuální období. V menu si dále můžete prohlížet, tisknout, některé výjimečné úlohy i znovu spustit jako předtím. Je to jen větší upozornění na to, že jste přepnuti ve starších datech.
Navrácena funkčnost srážky 42 na stravování s tím, že pokud byste omylem někomu zadali Evidenční počet stravenek (EPS) a dali výpočet, pak uloženou částku do výše srážky nelze vynulovat dalším výpočtem po vynulování EPS, ale musíte na srážce 42 vynulovat výši srážky také ručně.
Nová úloha v menu Saldokonto: Změna období – umožnuje opravovat položky ze starého roku
(v průběhu roku nemá přepínání období vliv).
Upravena úloha Oprava saldokonta – doplněna možnost výběru položek za UDS, zrušení oprav a další úpravy
Upravena úloha Sestavy – Prohlížení, tisk – Porovnání dodávek MIS – CIS
Do porovnání se zahrnují všechny účetní položky – tedy včetně dosud nepředaných do účetnictví (zaúčtované v modulu FIN) a nezaúčtovaných v účetních knihách.
Doplněny kódy položek (D = jiný dodavatel, S = součet rozdílů za dodavatele je 0)
Doplněno porovnání v případě, že jsou příjemky z BOSS účtovány v potřebné struktuře
(např. účet 139 strana MD= BOSS, strana Dal = faktura dodavatele).
Do menu Data / Rušení starého roku / Modul 19 – Údržba, Použité sestavy bylo doplněno rušení starých dat v seznamu použitých sestav (menu Sestavy – Použité sestavy). Jsou zrušeny informace o spuštěných sestavách za zadané datum a starší.
Faktura přijatá – zahraniční – do čísla faktury dodavatele možno doplnit alfanumerický údaj i při pořízení FD (dosud jen na opravě)
Faktura přijatá – zahraniční – 3. země – Typ plnění = Ostatní plnění: opraveno naplnění DAP a KH, generovaných z FIN. (Pro DAP a KH plněné z UCT je nutno zaúčtovat na účty se správným KDPH.)
ObD – Importy – Pokladní systémy – 4. GS5 – speciální úprava (zaúčtování rozdílu dvou pohybů) v závislosti na účtovacím předpisu
Pro COOP Hořovice se soubory pro Váhy Mettler ukládají také do adresáře M:\MIS\CISELNIKY.
Nad prohlížečem promoakcí přibyla nad sestavami nabídka Soutěžní kupóny iCOOP – excel, která vytvoří tabulku vydaných a chybných soutěžních kupónů pro promoakci Jabkobraní 2022.
Pro COOP Kamenice nad Lipou se do přecenění na pokladně nazapočítávají promoakce.
Partneři – Bankovní účty – vráceno barevné označení, zda je či není účet zveřejněný v registru plátců DPH (podmínkou je, že kontrola na registr probíhá)
Práva uživatelů – v seznamu se nezobrazují uživatelé, kteří mají stav Zakázaný, ale přes tlačítko Vše/Povolené možno přepínat zobrazení všech nebo jen polovených. V opisu uživatelů se zobrazují uživatelé vyfiltrovaní na seznamu.
Hromadné opravy majetku ve stavu – při zaškrtnutí více položek program nabízí možnost doplnění data, textu a dokladu jen jednou, vyplněné se zapíše u všech změněných položek
Vláda nařizuje s účinností od 1.4.2022 podle § 9 odst. 2 zákona č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu: Částka životního minima jednotlivce činí měsíčně 4250 Kč, což bude mít samozřejmě dopad do výpočtu nezabavitelných částek pro exekuce, insolvence. Problematická situace s nejednotným výkladem u navýšení normativních nákladů na bydlení nás zatím vede k jejich nenavyšování pro výpočty exekucí, insolvencí. Pokud Vy sami máte názor opačný achcete již od dubna 2022 použít částku 7935,- Kč, můžete si ji nasadit ručně přes Číselníky-Parametry modulu mzdy záložka Minimální mzda.
Pro COOP Velmez – vytvořena nová sestava Za období – jako podklad pro výpočet mimořádných odměn.
U cizinců provedena úprava při tvorbě XML souboru ONZ pro přihlášky na sociálku, pokud nemá cizinec ani rodné ani evidenční číslo. PVS komunikátor zatím bude ukazovat prázdné chybové okno, ale dejte přesto odeslat na portál ČSSZ. Stáhněte si opravenou verzi PVS komunikátoru – již by na webu www.csh.cz měla být.
Upravena úloha Pořizování – Oprava saldokonta.
Zrychlena měsíční uzávěrka.
Upraveny úlohy Porovnání MIS – CIS
Práva uživatelů – nezobrazují se uživatelé, označení v ZČ jako Zakázaní
Platební kalendář – Pohledávky – upravena sestava č. 10
Faktury – Opisy – upraveno překrývání textu v případě opisu filtru v hlavičce
Faktury – Import ISDOC (obecný) – upravena čeština
Banka – Příkazy – Vystavení z knihy faktur – kontrola na nezveřejněné účty a na nespolehlivé plátce je provedena přímo při sestavování seznamu faktur k úhradě. Podmínkou je pravidelně probíhající kontrola na registr plátců DPH (to je možno zkontrolovat na seznamu Partnerů v ZČ – sestava Informace od webové služby – aktuálnost data v řádcích). Kromě barevné signalizace je platba na takto označené účty ještě signalizována varovnou hláškou při sestavení příkazu.
Export DL pro kontrolu kontrokorentu na POS byl rozšířen i o pohyby VO z MIS. Pokud se VO likviduje přes přímé dodávky, zůstává export stejný, jako doposud.
V menu Importy\Importy POS\Import soutěžních kupónů COOP Morava lze nahrát vystavené a ověřené soutěžní kupóny pro aplikaci naCOOPka. Import se také spouští automaticky v rámci importu denních závěrek z prodejen.
V menu Sklad\Soutěžní kódy\Soutěžní kódy COOP Morava je možné zobrazit vydané soutěžní kódy a nad sestavou zobrazit součty vydaných, ověřených a neověřených kupónů.
Pro Novou Paku je připraven import popisek etiket z excelovského souboru. Spouští se v menu Importy\Import popisek etiket\Import popisek z excelu. Před vlastním importem je nutné zvolit dodavatele, ke kterému se popisky mají naimportovat. V rámci importu se také automaticky zakládá číselník výrobců.
Pro Novou Paku je připraven export popisek etiket, který nahradí synchronizaci z Cloudu. Export se spouští v menu Importy\Export popisek etiket. pro Novou Paku se exportuje jeden soubor pro všechny prodejny. Lze připravit i dávkový export popisek etiket. V takovém případě kontaktujte autory projektu.
Pro Kamenici nad Lipou se při zakládání ZDL z jiné prodejny kontroluje aktuální zásoba. Pokud je nulová, navede se do pohybu položka s cenou z převádějící prodejny. Pokud je nenulová, nastaví se cena platná na nové prodejně.
V menu Zboží\Popisky etiket je připraveno okno pro editaci popisek etiket také ve formátu pro Novou Paku.
V menu Importy\Import popisek etiket\Import popisek z jiné DB je možné provést synchronizaci popisek, nebo prvotní navedení popisek z jiné databáze. Nyní je funkční pro Novou Paku, kde je možné naimportovat popisky z ostré databáze na Cloudu. Pro správnou činnost je nutné mít v souboru CIS.INI v sekci Program zavedenou proměnnou gs_profil_pop, která odkazuje na ODBC profil databáze, ze které se mají popisky zkopírovat.
Faktury – Výběr dle ZL – doplněn seznam pro výběr ZL o údaj UCT
Faktury – Přehled/Opravy – při výběru (omodření) více faktur se kromě počtu faktur zobrazí i součet částek Celkem
Faktury – Přehled/Opravy – Vystavené – tlačítko Hromadná změna – Vytvoření Kopie vystavené faktury – úprava kontroly data UZP a data vystavení
Banka – Výpisy – Vyhledání – dle CBÚ – opraveno zobrazení data výběru v hlavičce
Banka – Výpisy – Opravy – párování na tlačítku Vše – ošetřeno spárování (zezelenání) při výskytu více úhrad faktur ze stejného účtu za sebou
Faktury – Import – Innogy – upraven způsob konverze (při nestandardní cestě k programu)
Obecný – Import dokladů – Pokladní doklady z MIS – DPH – byla připravena druhá varianta importu
Partneři – Bankovní ústavy – aktualizován číselník bankovních ústavů (dle seznamu ČNB z února 2022). Po přechodu na verzi 6.26 a vždy po vydání nového seznamu ČNB je nutné spustit v modulu Údržba menu „Doplnění“ / „Aktualizace bank podle seznamu ČNB“. Aktualizace proběhne až po spuštění tohoto chodu. Neuvedené bankovní ústavy zůstávají v tabulce, ale jsou označeny jako neaktivní, proto v seznamu neviditelné. Bankovní účty takto neaktivních bankovních ústavů jsou také označeny jako neaktivní, nenabízejí se, ale na fakturách zůstávají uvedeny.
Partneři – Obchodní partneři – Bankovní účty – nově lze tuzemský bankovní účet zadat ve formátu IBAN, program doplní číslo účtu i kód banky.
Do menu „Doplnění“ byla přidána položka „Aktualizace bank podle seznamu ČNB“. Po přechodu na verzi 6.26 nebo další verzi, která bude obsahovat aktualizovaný seznam ČNB se tímto chodem provede aktualizace seznamu bank podle dle nového seznamu ČNB.
Od 1. 4. 2022 nabude účinnosti novela, která přináší významnou změnu u odhlášky, odesílané na OSSZ zaměstnavatelem za zaměstnance, se kterými ukončil pracovní poměr. Dle § 94 zákona o nemocenském pojištění je zaměstnavatel povinen oznámit okresní správě sociálního zabezpečení („OSSZ“) v elektronické podobě na předepsaném tiskopisu nástup i výstup ze zaměstnání, a to do 8 kalendářních dnů od události. Zákonem č. 248/2021 Sb. se zavádí s účinností od 1. 4. 2022 nová povinnost, která má vazbu na úřad práce a administraci podpory v nezaměstnanosti. Součástí oznámení o dni skončení doby zaměstnání se zaměstnancem budou totiž nově i údaje podle § 42 odst. 3 zákona o zaměstnanosti potřebné pro přiznání a poskytování podpory v nezaměstnanosti. Od 1. 4. 2022 tak bude v platnosti nový elektronický formulář na odhlášku zaměstnance při ukončení zaměstnání ONZ2022. Nově budou součástí odhlášky pro OSSZ též následující údaje: druh zaměstnání, doba trvání zaměstnání, doba důchodového pojištění, výše průměrného nebo pravděpodobného měsíčního čistého výdělku zjištěného podle příslušných právních předpisů, výše nároku na odstupné, odbytné, odchodné, včetně informace, zda bylo vyplaceno, a způsob a důvod skončení zaměstnání. Do 31. 3. 2022 tak budeme zaměstnancům, kteří ukončí pracovní poměr a půjdou na úřad práce, vystavovat potvrzení pro účely posouzení nároku o podporu v nezaměstnanosti, případně potvrzení o vyplacení odstupného. Od 1. 4. 2022 již budeme povinně tyto údaje vyplňovat pouze v odhlášce, zasílané na OSSZ, a to u všech zaměstnanců, kteří ukončí pracovní poměr a je za ně povinnost tyto údaje sdělovat. ČSSZ pak sdělí již přímo úřadu práce veškeré údaje, potřebné pro přiznání a poskytování podpory v nezaměstnanosti.
Je třeba si nainstalovat novou verzi PVS komunikátoru 4.47 s novou kontrolní knihovnou, jejíž instalační kod Vám sdělíme mailem nebo telefonicky, pokud si o něj zavoláte.
Byly opraveny programy v menu Periodika-Měsíc-OSSZ na tvorbu podkladů pro ONZ s rozšířením o nové údaje, ONZ – Prohlížení a opravy a ONZ – Konverze do XML.
Sestavy-Měsíc-Pojistné – byla rozšířena sestava Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání) o nově přidané údaje (viz výše).
Faktury – Import – Innogy – Elektřina / plyn – upraven import dle odběrních míst, včetně zaúčtování rozdílu
Rutiny – Kázeň – Pohledávky-výpis, Závazky-výpis – upraveny sloupce v případě uložení sestavy do XLSX souboru
Sestavu Seznam zboží v akci je možné třídit číslem prodejny, a to i v uložených PSR souborech.
Pro COOP Kamenice nad Lipou bylo v importu pro Bidvest upraveno nastavování cen v předzásobení.
Nový import Z-Trade pro Jindřichův Hradec ve struktuře EDI. Číslo importu je 200, kódové stránky 0.
Sestavy – Ostatní – EM-372 Chyby stavu – přidáno nesprávné doplnění údaje účetní oprávky k 1.1. loňského roku u neodpisovaného majetku (jen pro informaci, není chybou), opravena kontrola na mimořádné odpisy
Čisté doplňky – pro zákazníky, kteří používají e-neschopenky, se ručně zapsané nem. dávky zapisují do tabulky ukončených nemocí, která je podkladem pro hlášení HZUPN.
E-neschopenky – opravena chyba, která výjimečně způsobovala zapsání dnů pokračování do nové nemoci.
Periodika-Rok-Roční daň – bylo povoleno vepisovat do školkovného i vyšší částky, než je minimální mzda roku, za který se daň dělá. Limit minimální mzdy platí totiž pro školkovné 1 dítěte, takže pro více dětí může být souhrnná částka vyšší. Je tam jen upozornění a je na Vás, abyste si to ohlídali.
Na okně Periodika-Měsíc-Přepočet nároků dovolené – přibyl nový údaj Předběžný nárok dovolené – po instalaci verze 6.25.00 je tento údaj naplněn hodnotou ze stávající položky Nárok dovolené (její hodnota je ovlivněna všemi parametry, které mění její hodnotu). Nový údaj Předběžný nárok dovolené je ovlivněn pouze nástupem a výstupem (platností vztahu), dlouhodobou nemocí z minulého roku přecházející do aktuálního roku. Tento nový nárok se změní po celkových výpočtech čistých mezd nebo po předběžných výpočtech na okně Přepočet nároků dovolené. Tento nový nárok se zatím tiskne na sestavě Termínový plán dovolených a na sestavě Čerpání dovolené (menu Sestavy-měsíc-čisté-čerpání dovolené-s předběžnými nároky).
Paušální náhrada – při zpracování srážek je opraveno, aby dluh byl ponížen jen o skutečně odchozí srážku. Zaměstnanci se tiskne na výplatní pásce srážka včetně paušální náhrady, do příkazu jde částka o paušální náhradu nižší a o stejnou částku je snížen dluh na srážce. Upravena sestava Historie srážek – doplněn sloupek paušálních náhrad a upraven tisk dluhu. Upravena integrační sestava do účetnictví – doplněn tisk paušálních náhrad a upraven tisk řádků s exekucemi, aby neobsahovaly paušální náhrady. V případě, že již tento měsíc máte nové exekuce a naskočila Vám tam paušální náhrada 50,- Kč, zkontrolujte, že výše srážky je alespoň 150,- Kč. Pokud by byla srážka nižší, opravte paušální náhradu na 1/3 srážky (toto udělejte až po výpočtech, než budete integrovat HP do financí). Kdo používá integraci do CIS nebo i do jiných programů, bude se muset upravit předkontace zákonných srážek a nově vložit účtování paušální náhrady – v modulu Údržba menu Nastavení-integrace.
Periodika-Rok_Roční daň –změna oproti minulé verzi – nyní se již rozdíl v daňovém zvýhodnění musí do toho řádku nad ním přepisovat ručně (dříve se tam propsal automaticky, ale nešla pak zadat ručně roční hodnota daň. zvýh., pokud se neuplatňovalo měsíčně).
Úpravy v zaokrouhlování při výpočtu izolačky
Úprava v mzdových listech hodnotových (dny a hodiny inventur) – pro Jednotu Volyně
Majetek ve stavu – sestava EM-373 (Opis vybraných položek majetku) – do součtů doplněn počet
Majetek ve stavu – změna na kartě – u změn, které se nezapisují do historie majetku se již nenabízí okno pro doplnění historie
Hromadné opravy majetku – doplněna sestava EM-373, opisuje vybrané (zaškrtnuté) položky
Hromadné opravy majetku – při změně (údaje zapisovaného do historie) se nabídne okno pro doplnění historie
Sestavy – Pohybové – EM-369, 370 a 376 – doplněno období vyřazení, upraveno filtrování dle skupiny majetku, názvu kódu, změny PC, doplnění data pohybu u párových pohybů (přesun HOM), doplnění data u změn vykonaných přes Hromadné změny
Periodika – Měsíční závěrka a sestavy – nová úloha – provede závěrku aktuálního měsíce, nabídne sestavu EM-036 (Rekapitulace za integrační skupiny) a sestavu EM-071 (Stručný opis integrace do UCT)
Pokladna – Vyhledání – opraven stav při hledání dle textového řetězce, Totéž i pro ObD.
Rutiny – umožněn tisk podpisu a razítka na volitelné dopisy partnerům (menu Rutiny – Kázeň – Partnera, Uživatele a Celkové přehledy). Nutno nastavit v Číselníky – Textové dokumenty – Volitelné dopisy partnerům.
Banka – Příkazy – Vystavení – Z knihy faktur – zneaktivněna tlačítka Ověřit DIČ a Protokol z ověření DIČ, která byla po změně způsobu zveřejňování informací z registru plátců DPH prakticky nefunkční.
Rutiny – Kontrolní hlášení – ošetřeno plnění přijatých dobropisů (DoD) (údaj odpoc_zal)
Sestavy –Do data – Potvrzení o zdanit. Příjmech ze závislé činnosti (zálohová daň) – opraven tisk příjmení při změně jména v průběhu minulého roku
Upraven výpočet izolačky – pro leden a únor 2022 tak, aby se v případě 2 bezprostředně navazujících neschopenek (1 KHS, druhá od lékaře) zpracovaly a braly v úvahu při výpočtu izolačky obě tyto neschopenky.
Aktualizovány sestavy pro plány dovolených.
Číselníky-matrice – na záložce srážky přibyly nové údaje kvůli výpočtu paušální náhrady u exekucí vydaných od 1.1.2022 – datum vydání, paušální náhrada (Ano/Ne), náhrada nákladů Kč. U všech dříve zadaných exekucí do programu jsme doplnili datum vydání shodně s datem doručení. Při zadávání nové exekuce se podle vyplněného data vydání doplní Paušální náhrada buď na Ano, pokud datum vydání je vyšší než 31.12.2021 a naopak. U exekucí označených Ano se může dopočítat paušální náhrada pro zaměstnavatele ve výši 50,- Kč, ale pouze u první zpracovávané exekuce za povinného (dlužníka). O sloupek Paušální náhrada a Datum vydání byl rozšířen horní list matrice.
Sestavy-Měsíc-srážky – Rozpis ostatních srážek – sestava byla rozšířena o tisk sloupku Paušální náhrada.
Periodika-Měsíc-Integrace HP do financí – tvorba příkazů upravena tak, aby položky exekucí, u kterých byla vypočtena paušální náhrada, byly o tuto náhradu sníženy, takže exekutorovi či jiným osobám a institucím půjde o tuto částku míň.
Na výplatních páskách – zákonná srážka zůstane v nezměněné výši a ty paušální náhrady, které nejsou nikam odesílány, zůstanou na účtě zaměstnavatele.
Periodika – Měsíc-Přepočet nároků dovolené – přibyl nový údaj pro předvýpočet nároku dovolené mezi mateřskou a rodičovskou dovolenou, kdy je potřeba zadat ještě nečerpanou dovolenou. A právě pro tento účel je tam nový sloupek pro fiktivní zadání čerpané dovolené, a to nám po přepočtu může způsobit další navýšení nároku dovolené.
E-neschopenky – při změně začátku nebo konce DPN se zobrazuje upozornění s tímto datem
Testy na COVID – upraveno zobrazování sestav na začátku nového měsíce
V přehledu plateb podle karet přibyly karty Diners a Ostatní.
Byla vytvořena nová sestava CE_87r, Rozklad členů podle dekády doby členství. V ní je možné kliknutím na značku „+“ rozložit součet za dekádu na seznam jednotlivých členů.
Na sestavy grafů CE_85g, CE86g a CE_87g byla doplněna možnost přejít dvojklikem na obrázek grafu přejít na sestavu rozkladů s podrobnými daty.
Faktury – Import – Dodavatelé energií – Innogy – nový import ze souboru ISDOC
Rutiny – Kázeň – upraven výběr neuhrazených závazků/pohledávek v menu Partnera, Uživatele a Celkové přehledy
Upraveny názvy sestav pro úlohu Údržba – Sestavy – Používané sestavy
Upravena úloha Rutiny – Nastavení – Obsluha menu.
Cílem úpravy je umožnit přístup k sestavám účetnictví pro 2 skupiny uživatelů
všichni uživatelé (stav úlohy Povoleno)
pouze VIP uživatelé (stav úlohy Povoleno s omezením).
Bližší viz CIS\DOC\MET_POKY\Verze 6
Nová úloha Kompletace – Import příjemky, vrácenky BOSS
Načte do databáze data příjemek a vrácenek zboží z prodejen z měsíčních souborů XLS.
K úloze je potřeba licence – do 31.07.2021 zdarma.
Bližší viz CIS\DOC\MET_POKY \Verze 6
Nová úloha Sestavy – Prohlížení, tisk – Porovnání dodávek MIS – CIS
Porovnává evidenci dodávek zboží na prodejnách a v účetnictví.
K úloze je potřeba licence – do 31.07.2021 zdarma
Bližší viz CIS\DOC\MET_POKY\Verze 6
Platební kalendář – Pohledávky – připraveny 2 automatické úlohy: Generování FaV a Odeslání vygenerovaných FaV, které by bylo možno nastavit jako naplánovanou dávku
Rutiny – Pohledávky po splatnosti – umožněn výpis „K datu“
Rutiny – Kázeň – upraven výběr neuhrazených závazků/pohledávek v menu Partnera, Uživatele a Celkové přehledy
Rutiny – Údržba – Rušení starých dat – zahrnuty věty ze splátkových kalendářů, které ztratily vazbu na knihu faktur
Rutiny – Kázeň – Penále – při stornování penalizační faktury se vynuluje údaj Penalizovaná částka
Povinné testování na COVID. Od 17. 1. 2022 jsou zaměstnavatelé povinni dvakrát týdně nebo v intervalu 3 – 5 dnů testovat zaměstnance samotesty. Zaměstnavatel je povinen vést evidenci provedených testů a uchovávat ji po dobu 90 dnů. Požadované údaje:
datum testování,
jména a příjmení osob, které k danému datu podstoupily test, včetně uvedení jejich data narození,
čísla pojištěnce a
názvu zdravotní pojišťovny, u které jsou pojištěny, a výsledky testů.
V případě pozitivního testu je třeba provést hlášení pro KHS přes stránku
https://samotestovani.uzis.cz/ . Požadované údaje:
datum testování,
jméno a příjmení pozitivně testovaných,
jejich datum narození,
rodné číslo nebo data narození (cizinci),
zdravotní pojišťovna
a telefonní kontakt.
Více informací na https://covid.gov.cz/situace/podnikatelska-cinnost/povinne-testovani-zamestnancu-na-pracovistich-osvc .
Zdravotní pojišťovny proplácí 60 Kč za provedený samotest na pracovišti. Soubor s informacemi o provedených testech lze nahrát zpětně za celý měsíc přes stránku https://www.samotesty-covid.cz/.
Import a Export testů na COVID. Do programu CIS je možné naimportovat výsledky testů zaměstnanců na COVID a informace o pozitivních testech lze exportovat jako sestavu pro KHS a vytvořit potvrzení o pozitivním testu pro tyto zaměstnance. Data lze také za celý měsíc exportovat jako soubor Excelu, který se vloží na společný web zdravotních pojišťoven. K dispozici je také sestava, která u všech aktivních zaměstnanců ukazuje, zda byli testování a výsledky a data těchto testů. Provádí se vždy pro aktuálně zobrazený měsíc. Funkce je zpoplatněna dle ceníku.
V menu Periodika-Měsíc – 4 položky na konci:
1) Testy na COVID - Číselník + import
2) Testy na COVID - sestava
3) Testy na COVID - export pro ZP (měsíční)
3) Testy na COVID - export pro KHS (denní, jen pozitivní)
Nejlepším způsobem, jak naimportovat výsledky testů na COVID do programu je zapsat je do csv souboru a ten uložit do C:\CIS\Import\Test_covid. Vzorový soubor se nachází v \vzor\Testovani_1.csv. Do něj se zapíše měsíc a rok a k jednotlivým číslům zaměstnanců výsledky testů (0 nebo 1) za jednotlivé dny. Případně lze zapsat jen číslo zaměstnance v případě, že nebyl vůbec testován např. kvůli kontraindikacím. Lze mít i více souborů za jednotlivé úseky. Název souboru nesmí obsahovat mezery.
Soubor naimportujte v menu přes Testy na COVID - Číselník + import.
Výsledky importu za zobrazený měsíc jsou v Testy na COVID - Sestava , kam lze také ručně doplňovat. U zaměstnanců na dohodu, kteří nemají zadanou zdrav. pojišťovnu se zobrazuje ZP = 0.
Testy na COVID – sestava ukazuje všechny aktivní zaměstnance propojené s výsledky a daty testů.
Testy na COVID - export pro ZP - Výsledky testů v číselníku lze exportovat do Excel souboru v C:\CIS\EXPORT\Test_covid. Používá se vzorový soubor z MPO. Pro export je nutné mít Excel. Komplikovanější postup, jak to provést bez Excelu, lze zaslat.
Exportují se jen zaměstnanci se zadanou ZP.
Testy na COVID - export pro KHS – Po vybrání dne se zobrazí sestava se zaměstnanci, kteří měli pozitivní trest za daný den. Údaje z ní je třeba zadat na web ÚZIS. Tam zatím není podporováno automatické zadávání požadovaných údajů. Pro tyto zaměstance se následně vytvoří potvrzení o pozitivním testu.
Vytváření vyplněných prohlášení poplatníka z příjmů fyzických osob a žádosti o roční zúčtování – v menu Periodika – Rok. Oprava vyčítání obce trv. bydliště.
Sestavy –Do data- Potvrzení o zdanit. Příjmech ze závislé činnosti (zálohová daň) – upravena na vzor 30, Potvrzení o zdanit. Příjmech ze závislé činnosti (srážková daň) – upravena na vzor 9 – upraveny též na správnou funkčnost po zrušení superhrubé mzdy k 1.1.2021.
Sestavy-za období- Potvrzení zaměstnavatele – upraven tisk dnů v případě, že má zaměstnanec hlavní a souběžný pracovní poměr. Upraven též řádek 19 – tisk částek stravného za zaměstnavatele, pokud se dobíjí na kartu nebo je poskytováno přes stravenkový paušál.
Uzávěrka do ledna 2022 – pro COOP Velmez – přepočet dodatkové dovolené dle úvazků v hodinách (z 3 na 5 dnů).
Oprava sestav na čerpání dovolené – zůstatek loňské dovolené je v hodinách a přičítá se k nároku pro rok 2022
Sestavy-matrice- opravena sestava MZ-DOV Zůstatek dovolené z loňského roku
Upraven výpočet izolačky – pro leden a únor 2022 tak, aby se v případě pokračování z 12/2021 a výpočtu 90% přepočetly prosincové hodiny izolace jiným průměrem než lednové a na toto maximum se pak porovnává dávka DPN+izolačka za 12/2021 společně s dávkou DPN a izolačkou za 1/2022. Samozřejmě těch 370,- Kč může být vyplaceno max. za 14 dní, tedy max. 5180,- Kč.
Periodika-Rok_Roční daň – dodatečné uplatnění slev – daňové zvýhodnění na 2. a 3.dítě, program vypočtenou částku dodatečného nároku doplní u Nárok 1-12 (poslední řádek) a též do sloupce daň. zvýhodnění do 2.řádku. Upravena též roční sestava Výpočet daně a daňového zvýhodnění, kde na řádek 23 se do Nároku dá daň. zvýhodnění poskytnuté v roce 2021 zvýšené o dodatečné navýšení slev na 2. a 3. a další dítě.
Výplatnice pro rok 2022 nyní ukazují převod loňské dovolené v hodinách.
Oprava podmínek pro vyplacení mimořádného příspěvku – vyplácí se 370,- Kč za 1 kal.den a max. za 14 kal. dnů (+ opět platí jako v březnu 2021 omezení na 90% vym.základu společně izolačka+DPN), musí však začínat až po 30.11.2021, tedy nejdříve od 1.12.2021 a musí trvat nejméně ke dni účinnosti zákona, tedy k 23.12.2021. – v původní verzi se chybně testovalo na konec DPN místo na úplný konec nemoci, takže na příspěvek někteří lidé nedosáhli, ač měli!!! Doplatit jim to lze až do 3 měsíců po ukončení izolace či karantény a též to ve stejném období vyžádat od OSSZ na Přehledu, z tohoto důvodu je možno v případě potřeby udělat i Opravný přehled.
Úprava nároku dovolené u MD, pokud již čerpali letos mezi MD a RD dovolenou v hodinách - tam byl problém, že se čerpaná dov. v hodinách pro nárok započítala 2x (to zase bylo kvůli té potřebě zjistit nárok dovolené dopředu před jejím čerpáním – pro rok 2022 to budeme řešit novým údajem a ne přes „čerpaná dovolená v hodinách“)
Vytváření vyplněných prohlášení poplatníka z příjmů fyzických osob a žádosti o roční zúčtování – v menu Periodika – Rok - Export prohlášení daně a zúčtování. Doplněn rok v záhlaví a obec firmy.
V menu Sklad\Soutěžní kódy\Seznam kódů pro účtenky je možné zobrazit soutěžní kódy pro účtenky. Např. Zimní soutěž 2022.
V menu Sklad\Soutěžní kódy\Import kódů pro účtenky je možné naimportovat seznam soutěžních kódů pro účtenky POS.
V menu Sklad\Soutěžní kódy\Naveď kódy na pokladny je možné přiřadit volné soutěžní kódy ke konkrétní pokladně.
V menu Sklad\Soutěžní kódy\Export kódů na pokladny je možné vyexportovat přiřazené soutěžní kódy buď na konkrétní prodejnu, nebo (po zadání 0 do čísla prodejny) pro všechny komunikující prodejny.
Nad prohlížečem hodinových prodejů je možné také vytisknout sestavu korunových prodejů za období.
Dne 23.12.2021 vyšel ve Sbírce zákonů – nový zákon o mimořádném příspěvku při karanténě a izolaci. Bude se opět vyplácet 370,- Kč za 1 kal.den a max. za 14 kal.dnů (+ opět platí jako v březnu 2021 omezení na 90% vym.základu společně izolačka+DPN), musí však začínat až po 30.11.2021, tedy nejdříve od 1.12.2021 a musí trvat nejméně ke dni účinnosti zákona, tedy k 23.12.2021.
Byl rovněž upraven Přehled pro sociální pojištění a konverze do XML souboru, kde se izolačka odečítá od odváděného sociálního pojištění, takže částka k úhradě je o izolačku nižší.
E-neschopenky – přidána automatická oprava špatného čísla kódu činnosti u prvního prac. poměru.
Vytváření vyplněných prohlášení poplatníka z příjmů fyzických osob a žádosti o roční zúčtování – v menu Periodika – Rok - Export prohlášení daně a zúčtování. Pro toto prohlášení a žádost (formuláře 25 5457 a 25 5757/B) je zde možnost vytvořit dle údajů v databázi vyplněné PDF formuláře. Ty se vytváří do adresáře C:\CIS\EXPORT\prohlaseni_dane a jdou později vytisknout. XDP soubory za jednotlivé zaměstnance vkládají data do PDF souboru. Zatím není vyplňována položka „Zletilé dítě“. Při otevírání je obvykle nutné dát „Povolit“ a pak „Vždy důvěřovat“ nahoře ve „Volby“. Kvůli tomuto propojení nelze soubory tisknout automaticky.
Legislativní změny pro modul Mzdy od 1.1.2022
Ve smyslu zákona č.187/2006 Sb. o nemocenském pojištění – rozhodný příjem pro účast na nemocenském pojištění zůstává ve výši 3.500,- Kč.
Roční vyúčtování daně - za rok 2021 lze opět uplatnit slevu za umístění dítěte, což je sleva na pokrytí výdajů za pobyt dítěte v MŠ nebo jiném zařízení péče o děti předškolního věku. Slevu může uplatnit 1 z rodičů max. až do výše min. mzdy za každé vyživované dítě, což je pro rok 2021 15.200,- Kč.
Roční vyúčtování daně - za rok 2021 je nárok na bonus při min. výši ročních příjmů 91.200 (6*15.200,-).
min. mzda se zvyšuje –z 15.200,-Kč na 16.200,- Kč měsíčně nebo 96,40 Kč za hodinu (pro stan. týdenní pracovní dobu 40 hodin)
průměrná mzda pro rok 2022 – 38.911,- Kč
max. strop pro SP – 1.867.728,- (48 násobek průměrné mzdy
vyměř.základ pro platbu zdrav.pojistného osobám, za které je plátcem stát – 14.570,- Kč, platba státu se zvyšuje na 1.967,-Kč
nárok na měsíční bonus- při příjmu alespoň ½ min. mzdy, tedy 8.100,- Kč
nové výše zaručené mzdy pro 8 skupin prací
příplatek ke mzdě za práci ve ztíženém prostředí – nejméně 10% z min. mzdy, tj. alespoň 1.620,- Kč
nové údaje pro poskytování náhrady během nemoci a karantény
red. hranice pro nem. dávky – 1.- 1.298,- Kč, 2. – 1.946,-Kč, 3. – 3.892,- Kč
red. hranice pro 14dní DPN – 1. – 227,15 Kč, 2. – 340,55 Kč, 3. – 681,10 Kč
nové údaje pro účely zákonných srážek ze mzdy – životní minimum zůstává – 3.860,-, norm. náklady na bydlení se zvyšují na – 6815,-
rok 2022 -252 prac.dnů, fond prac. doby pro 8 hod. pracovní dobu je 2016 hodin, pro 7,5 hod. PD je 1890 hodin – stejné jako v r. 2021.
změny v dlouhodobém ošetřovném – podmínka vzniku nároku na dávku – stačí 4 kal.dny pobytu v nemocnici (dříve 7) a žádat lze až do 8 dnů po skončení hospitalizace.
Otcovská poporodní péče – rozšiřuje se na 14 kal.dnů
Vláda schválila dne 29.11.2021 opět Antivirus A (ten by měl fungovat do konce února 2022). Obdobně i program Antivirus B.
Zavádí se od 1.1.2022 Informační povinnost zaměstnavatelů na žádost exekutora.
Z exekučních srážek se nově bude strhávat paušální náhrada ve výši 50,- Kč za povinného, a to jen u exekucí, které byly zahájeny po účinnosti novely zákona, tedy od 1.1.2022.
V Parametrech El. fakturace je možné v údaji Typ sestav nastavit, jestli se má opis importovaných faktur ukládat ve formátu PSR, nebo PDF. Standardně je předvolena volba PSR.
Je změněn systém nastavovaní SMTP serveru pro odesílání pošty. Doposud bylo možné zadávat odesílatele pouze za modul 02, 04 a 07. Nyní je možné nastavit odesilatele i pro další moduly nebo i pro jednotlivé uživatele. Odesílatel je využit v jednotlivých modulech, které budou maily odesílat a jeho použití tedy zavisí na programech, které maily odesílají.
Faktury vystavené – vyúčtování záloh – úprava formuláře č. 22 pro možnost prominutí DPH u elektřiny a plynu
Platební kalendář – Pohledávky – připraveny 2 automatické úlohy: Generování FaV a Odeslání vygenerovaných FaV, které by bylo možno nastavit jako naplánovanou dávku
Rutiny – Pohledávky po splatnosti – umožněn výpis „K datu“
Rutiny – Údržba – Rušení starých dat – zahrnuty věty ze splátkových kalendářů, které ztratily vazbu na knihu faktur
Pro COOP Velké Meziříčí je spuštěna naplánovaná úloha pro export vymazaných EANů do POS.
Jde o opravnou verzi, která odstraňuje nestandardní situace zaznamenané po instalaci verze CIS 6.21.00. Například chybová hlášení při větším počtu tisku sestav, problémy s EDI komunikací atd.
Pokyn s popisem potřebných nastavení v programu CIS pro úspěšné zahájení nového roku najdete v adresáři C:\CIS\doc\met_pokyny.
Číselníky – Platební kalendář – Závazky – nové tlačítko Generování FaD (automat) je připraveno pro možnost automatického generování dávkou (naplánovanou úlohou) k datu. Úloha umí poslat zprávu o výsledku generování označeným pracovníkům (FIN – Číselníky – Práva uživatelů – záložka Faktury – Zasílání mailu při automatickém generování závazků). Tlačítko možno vyzkoušet (před nasazením naplánované úlohy na serveru) i ručním spuštěním, ale je nutno mít nastaveno:
Pásmování – ZL (FaD) – jedno pásmo ZL musí být označeno jako Kal
Pásmování – FaD – jedna číselná řada musí být označena jako Kal
Zadané datum (v naplánované úloze den) spuštění udává měsíc, do které se budou doklady generovat.
Faktury – připojení záloh – úprava na okně pořízení faktury
Faktury – vyúčtování záloh – úprava formulářů č. 23 a 24
Faktury – Vyhledání – Dle partnera a částky (také ikonka na liště) – umožněno vyhledávání také dle textového řetězce v názvu partnera
Obecný – import ze souboru Tipsport – úprava pro možnost součtového řádku na zúčtovací prodejnu
Obecný – nově připraven import ze souboru Qerko, importované hodnoty se vybírají dle existence účtovacích přepisů QR1 až QR5
Obecný – import dobíjení kreditů od ICP – úprava po změně souboru dodavatelem
Rutiny – Kázeň – Pohledávky (Závazky) po splatnosti – nově možno zadat datum splatnosti, ke kterému budou vybrány neuhrazené faktury, a to ve stavu k tomuto datu
Rutiny – Přiznání k DPH – upraveny texty dle nového formuláře č. 23, a to v opisu DAP od 10/2021, na okně formuláře od 1/2022. Jedná se pouze o úpravu textových údajů, které se do EPO nepřenášejí.
Rutiny – Přiznání k DPH – plnění, které by splňovalo podmínky pro prominutí DPH dle Rozhodnutí v souvislosti s vyúčtováním elektřiny a plynu, má být vykázáno na ř. 26.
Pokud generujete přiznání z dat UCT, pak je nutno toto plnění zaúčtovat nejlépe na samostatný účet s KDPH = 1261.
Pokud generujete přiznání z FIN, můžete také toto plnění pro zaúčtovat na samostatný účet, ale řádek 26 musíte opravit editací ve formuláři.
Částky plnění, kterých se týká prominutí DPH, není možno přednastavit v účtovacích předpisech.
Pokud si nebudete vědět rady s případnou přefakturací elektřiny a plynu, napište nám.
Tisk e-neschopenek – do sestavy s údaji o došlých e-neschopenkách (Periodika – Měsíc – OSSZ – E-neschopenky) byly přidány nové možnosti tisku: e-neschopenky nemocí v aktuálním (a budoucím měsíci), jen nové, dle aktuálního filtru.
Byly provedeny speciální úpravy pro COOP Hořovice ohledně čerpání osobního volna.
Přepočet nároku dovolené – u předběžného výpočtu, který probíhá při celkovém výpočtu hrubých a čistých mezd všech zaměstnanců nebo na okně Periodika-měsíc-přepočet nároků jednotlivě došlo ke zpřesnění nároku v případě dlouhodobé nemoci-pokud nemoc trvala více jak 20 týd.PD a kromě ní bylo odpracováno alespoň 12 týd.PD, pak se z nemoci vezme jen 20 týd.PD jako odpracovaná doba. Pokud bylo odprac. méně než 4 týd.PD, pak je nárok nulový. Těžko lze předběžně přesně stanovit nárok dovolené u případů s dlouhou nemocí, kdy mimo ní je odpracováno 5-11 týd.dob – jinak to dopadne, pokud bude do konce roku marodit a nesplní těch odprac.12 týd.PD, jinak to dopadne, pokud se ke konci roku uzdraví a stihne splnit 12 odprac.TD. Tam ty rozdíly v nároku budou dost velké – my tuto situaci v programu hodnotíme podle skutečně odprac. a skutečně promaroděných hodin k poslednímu zpracovanému období.
Po celkovém výpočtu hrubých mezd zařazena sestava Seznam zaměstnanců bez hrubých doplňků.
Sestavy-Matrice_obsazené srážky – před tiskem je dotaz na možnost tisku sestavy podle prodejen.
Export pro Program ANTIVIRUS A pro Tábor byl zobecněn (v menu Periodika – Měsíc).
Sestava Výkaz dávek nemocenského pojištění – byla přidána položka pracovní hodiny (v menu Sestavy – Rok).
Upozornění!!! Izolačka zatím neprošla celým schvalovacím procesem, takže do listopadových mezd se nic nemění. Uvidíme, jak schválení proběhne, zda se bude vyplácet zpětně i za listopad nebo až od 1.12.2021.
Pro Jindřichův Hradec je upraven import Vodňanské drůbeže. Nyní se faktury pro výrobnu neimportují a přesouvají se do adresáře chybné. Pro ostatní prodejny import probíhá obvyklým způsobem.
Pro COOP Zábřeh je zablokováno pro akce a pevné ceny založení registru, který nemá vyplněn EAN kód, nebo PLU.
Pro COOP Velké Meziříčí byl doplněn do sestavy OS_404 Název prodejny a Kategorie.
Pro Volyni se při importu faktur nové položky do číselníku zboží zakládají s koeficientem 1.
Pro COOP Hořovice byly upraveny sestavy nad pevnými cenami.
Pro Kamenici nad Lipou jsou v sestavě porovnání tržeb za období zobrazeny i podřízené prodejny.
Nad měsíční závěrkou je na sestavě Tržby podle prodejen možné třídit a filtrovat libovolným údajem.
Pro COOP Zábřeh je zablokováno pro akce a pevné ceny založení registru, který nemá vyplněn EAN kód, nebo PLU.
Pro Kamenici nad Lipou byl upraven v importu DL z Adélky převod čísla pro podřízené prodejny.
V menu Sestavy – Přehledy byl připraven nový typ sestavy, uvedeny jsou sestavy EM-381, EM-382 a EM-383, zatím jen jako vzor. Na přehledu je možno pomocí čtverečků postupně rozbalovat další informace. V přehledu je možno také filtrovat. Uvítáme náměty, jaké přehledy by pro vás v majetku byly potřebné.
V menu Sestavy\Používané sestavy je možné zobrazit sestavy, které se často používají.